Jaap's Column

Het cameraatje van het mobieltje bepaalt het beleid van het Coronavirus

Niet de regeringen bepalen het beleid om het Coronavirus af te remmen, maar de mensen zelf. Daarvoor is een mobiele telefoon met camera genoeg. De media helpen graag.

In 1958 stak in het tweede deel van de zomer een valse griep op. Eerst was niet duidelijk uit welke richting die kwam aanwaaien. Later bleek ook hier dat Azië de afzender was. De naam van de griep was desondanks vlot gevonden: de A-griep.
In september van dat jaar nam het ziekteverzuim snel toe. Schoolklassen waren halfvol, de groentijd voor eerstejaars studenten werd gestaakt. Dat was zo geen doen. Maar het leven ging gewoon door, ondanks dat de ziekenhuizen vol stroomden.  Uiteindelijk moesten ze helaas nee verkopen. Wereldwijd stierven er ongeveer een miljoen mensen aan de griep.  Maar het drama dat zich afspeelde bleef buiten beeld. Er was geen tv,  geen internet, geen Facebook of Instagram.
Tien jaar later was het van hetzelfde laken een pak. Weer kwam er een gemene griep uit het Oosten,  die sommigen zich nog wel herinneren. De Hongkonggriep.
De samenleving was moderner geworden, de televisie had in veel gezinnen al een vaste plek gekregen. Maar veel was er nog niet op te zien. Er waren twee netten. Ook deze griep met zeker 750 000 slachtoffers hakte er stevig in. Hele schoolklassen snotterden thuis, ziekenhuizen stroomden over, honderden mensen overleden. Hoeveel precies in Nederland is eigenlijk nooit duidelijk geworden. Het leven ging door, het onderwijs, het werk, de sport…Dat kon, want ook toen bleef het drama, nationaal en internationaal, buiten beeld.
Ik kan natuurlijk niet zeggen of de A-griep, dan wel het Hongkongvirus ernstiger waren dan het huidige virus. Maar het is uitgesloten dat het leven in 1958 en 1968 doorgegaan was, als mensen het lijden uit die tijd ‘online’ hadden kunnen zetten.
Nu gebeurt dat wel, eerst vanuit China, waar we zieken in de gangen van een ziekenhuis zagen liggen. Dan de beelden van ontreddering, de beelden van de stille straten, de beelden van een ziekenhuis dat in twee weken gebouwd werd.
Nu hebben we hier ook beeld, van een ouder echtpaar dat afscheid van elkaar moet nemen, van een rouwstoet van de jongste patiënt, van gezichten met namen. Onbekende Nederlanders, beroemde Nederlanders. En dan de verhalen van artsen die hun privacy even opschorten en praktijkverhalen delen op Facebook. De grote media nemen de berichten over, zodat 5 tot 10 miljoen mensen er direct kennis van nemen. Het was premier Rutte al heel snel duidelijk dat hier geen kruit tegen gewassen was.
Door alle cameraatjes, posts, media-aandacht zal de maatschappij nog lang in de ban van dit virus blijven. Want elke opflakkering blijft zich in het brandpunt van de aandacht bevinden.
Tot? Totdat we er schoon genoeg van hebben en we beginnen met het ruimen van de scherven.

Meer Columns

26 Jul 23
Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener
24 May 23
Die 4,5 jaar voor het nieuwe pensioenstelsel, hebben we alleen al nodig om het te begrijpen…
07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »