Jaap's Column

De concurrent van het e-book is niet het papier

Bladeren we straks door een elektronisch boek en kan de boekwinkel wel sluiten? Of valt de e-reader onder de noemer: niet elke vernieuwing is een verbetering?

Het e-book stond in het laatste prijzencircus van V&D voor 249,99 euro te koop.  In het bijschrift van de foto staat een opvallende zin; die luidt: 'leest als papier....' Het lijkt dat de producenten op het gebied van lezen weinig te bieden hebben. De kracht van het e-book zal zijn dat je er tien, twintig, voor mijn part honderd boeken op kunt opslaan. Een boekenkast vol op een soort dun broodplankje.

Thuis heb je zoiets natuurlijk niet nodig, maar op reis zou het toch een verbetering kunnen zijn ten opzichte van de volle boekentas. Zoals bekend zeggen mensen dat ze op vakantie 'eindelijk weer eens aan lezen toekomen', dus dat scheelt kilo's.

Maar eenmaal voor de camper dan wel in het hotelbed zal de e-reader toch een vervaarlijke psychologische drempel dienen te nemen.

Hoe goed boek  nummer 1 ook is, na bladzijde 100 gaan die andere 19 boeken, die je normaal natuurlijk nooit had meegenomen, blijk geven van hun aanwezigheid. Ineens, na 100 bladzijden Mulisch, Koch, Verhoef of een andere gouden strop, zap je even naar nummer 19. Nee, dat is niks, dat zie je zo, nummer 18, pffff, 17, lijkt me niks, begint zo vaag. Dan 16,15,14 en steeds is het gras van het volgende boek groener.

Deze keuze-stress brengt je zelfs op vakantie aan 't zappen. E-book-zappen. Daar ga je niet voor naar een prijzig vakantieparadijs. Het is er toch al te warm.

Als we nou even aannemen dat de prijs van het downloaden van een boek niet veel afwijkt van die van een papieren versie, wat is dan het voordeel van het e-book? Dat je er niet voor naar de boekwinkel hoeft, dat je er niet mee hoeft te sjouwen.

Dat is te weinig, daar redt het e-book het niet mee. De tandenborstel en het broodsnijmes hebben hun elektrische versies ook gewoon overleefd.

Nieuwe publieksontwikkelingen slaan pas aan als ze wezenlijk gebruiksgemak bieden. De computer, de mobiele telefoon en de navigatie zijn daar de belangrijkste voorbeelden van.

Toch gaat het e-book er komen en zal voor zichzelf een aantal nichemarkten gaan creeeren. Even denken...Voor puzzels? Schoolboeken? Aanbiedingen van de Supermarkt...Het prijzencircus van V&D?

De grote concurrent van het e-book is niet het papier, maar komt uit de eigen digitale wereld: de schermpjes van de laptop en de mobiele telefoon.

Meer Columns

07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
30 Jul 22
In het hotelwezen is persoonlijk contact en charme alleen nog iets van de website
15 Apr 22
Cum laude bij artsenstudie afgeschaft, maar hoeveel stress geeft straks een volle wachtkamer
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »