Jaap's Column

Chip, pin, incasso, je weet niet meer wat je betaalt

Waarom willen bedrijven en overheden toch zo graag dat we automatisch betalen, met een chipkaart, pinpas of via een incasso? Echt niet alleen omdat het zo gemakkelijk is voor de consument.

Langzaam maar zeker stijgt het aantal instellingen dat vol automatisch iets graait van je bankrekening: de uitgever, de bank zelve, het energiebedrijf, de hypotheekverstrekker, gemeente, provincie, rijk. Veel andere betalingen gaan per pas, zonder dat we van tevoren precies gezien hebben hoe hoog de rekening zal uitvallen: de parkeergarage, de telefoon en straks ook het openbaar vervoer. Je chipt bij vertrek, chipt bij aankomst en er is 'iets' afgeschreven. Op een zeker moment ontdek je dat de chippas weer aangevuld moet worden.

Maar hoeveel heb je nou precies betaald tussen Leiden en Delft, tussen Utrecht en Arnhem? Dat zie je wel even op de automaat, maar dat is wat je noemt vluchtige informatie. Gezien en vergeten.

Prijsverhogingen

Al die automatische betalingen maken je minder prijsbewust en zorgen ervoor dat overheid en bedrijfsleven veel gemakkelijker prijsverhogingen kunnen doorvoeren. Als je niet weet hoeveel geld je er nu voor kwijt bent, weet je zeker niet wat het straks kost.

Je merkt het als je door de supermarkt loopt. Nou, 2,25 per ons, zou ik dat wel doen, een avocado...die zijn duur, is dat per stuk? Laat maar liggen. Zo verzamel je met een scherpe blik op de portemonnee je producten en besef je wat iets kost.

Maar wie kan nog precies zeggen wat z'n weekblad kost, z'n telefoonabonnement of de parkeergarage. Als je euro na euro in een meter moet gooien, realiseer je je pas dat je voor een dagje parkeren ook een voedzame maaltijd buitenshuis kunt nuttigen. Maar zo betaal je niet meer, zoveel euro's heb je niet meer los in je zak. Het gaat met pas of chip. Druk op de knop en je hebt betaald. Hoppa, lijkt wel gratis.

Stel je voor dat de bankbediende elk kwartaal aan de deur zou komen en het geld voor het betaalpakket kwam innen. Dan wist je wel hoeveel dat is. En een jaar later kon je zeggen: zo meneer, dat is duurder geworden. Met het automatisch graaien zie je dat niet, moet je in de krant lezen of van de Consumentenbond vernemen dat het pakket weer duurder is geworden. Tien procent of meer.

Onomkeerbaar

Maar het is een onomkeerbaar proces. Het aantal automatische inhoudingen en chipbetalingen neemt verder toe. En wat we aan het eind van de maand overhouden? Laten we dat maar zakgeld noemen. Dat mogen we houden, voor een contant biertje in het café.

En daarom weten we zo goed dat het bier onlangs duurder geworden is.

Meer Columns

07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
30 Jul 22
In het hotelwezen is persoonlijk contact en charme alleen nog iets van de website
15 Apr 22
Cum laude bij artsenstudie afgeschaft, maar hoeveel stress geeft straks een volle wachtkamer
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »