Jaap's Column

Kleine lettertjes worden groot

Angst om dom gevonden te worden was de belangrijkste reden dat mensen zich inlieten met onbegrijpelijke financiële producten. Nu iedereen kennelijk dom is, speelt dat geen rol meer. Banken zullen er rekening mee moeten houden

Er is een nieuwe verzekeraar, Brand New Day, die verzekeringsproducten overzichtelijker en goedkoper gaat presenteren dan grote banken en verzekeraars gewend zijn te doen. Het is geen losse flodder, deze BND, want de initiators stonden ook al aan de basis van Binckbank, die met veel succes het beleggen goedkoper maakte. Ze ontdeden de aandelenhandel van de dure adviespoeha en royale transactiekosten en hebben ervoor gezorgd dat grote partijen als Rabo en ING hun tarieven ook moesten gaan temperen om niet teveel klandizie te verliezen.

 

De komst van de nieuwe verzekeraar is het eerste duidelijke signaal dat het tijdperk van ‘doe die maar, als u het zegt is het goed, ik  zie wel wat er over dertig jaar op m'n rekening staat', op z’n einde loopt. Kleine lettertjes worden groot. Het advies: koop geen verzekeringen of hypotheken die je niet begrijpt is al leidend, maar zal nu gevolgd worden door de slogan: wees niet bang om dom gevonden te worden.

Dat laatste is de belangrijkste psychologische oorzaak dat miljoenen mensen zich inlieten met producten waarvan ze de reikwijdte niet konden overzien. Maar hoe gaat dat, het gevoel van domheid gaat snel over als blijkt dat iedereen dom is. Dan ben je dus niet dom meer, maar normaal.

Er zullen dus steeds meer hypotheken, verzekeringen, lijfrentes of pensioenhiaatremmers (die dan ook weer normaal gaan heten) die mensen kunnen begrijpen. Te beginnen met de directieleden van de banken die ze zelf uitbrengen

Intussen is het misschien geen gekke gedachte dat mensen zich zelf toch iets meer verdiepen in hun financiële zaken. Herstel van vertrouwen in de financiële wereld zal van twee kanten moeten komen.

Meer Columns

26 Jul 23
Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener
24 May 23
Die 4,5 jaar voor het nieuwe pensioenstelsel, hebben we alleen al nodig om het te begrijpen…
07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »