Rinkel de kinkel in de winkel
Consumenten vraag:
Op een curiosamarkt heb ik een oud schaaltje omgestoten, dat op een kraam stond. De kraamhoudster werd boos en eiste dat ik het betaalde. Ik heb geweigerd, omdat ik maar een kleine beurs heb. Maar ik voel me er toch niet lekker bij. Was ik fatsoenshalve verplicht het schaaltje te kopen?
Jaap’ antwoord:
Nog niet zo heel lang geleden stootte ik zelf het eerste van een hele rij gekleurde flesjes om, bij een vestiging van Xenos. Het leek wel op een speciale aflevering van het Domino-day. Toen ik bij de kassa stond, leek het in de verte nog te rinkelen. Daar krijg je het warm van. Ik hoefde er niets voor te betalen.
Iedereen is in principe verantwoordelijk voor z’n eigen schade, maar de praktijk is toch anders. Bijna alle winkels zijn voor deze ongelukjes verzekerd. Zelfs als je per ongeluk een televisie laat vallen, kom je meestal nog met de schrik vrij. In het geval dat de klant toch moet betalen, kan de eigen aansprakelijkheidsverzekering nog uitkomst bieden. De rekening die je hebt betaald, kun je indienen bij je verzekeringsmaatschappij.
Ongelukjes op de curiosamarkten liggen natuurlijk een beetje anders. Daar gaat het er meestal niet zo professioneel aan toe, de curiosa van de kraamhouders is meestal niet verzekerd. U had het schaaltje kunnen kopen en de kosten bij uw WA-verzekeraar kunnen declareren. Maar het is maar de vraag of de kraamvrouw u daarvoor ook een rekening had willen geven. Op die hele drukke rommelmarkten sneuvelt er overigens heel wat. Als ik u was zou ik er maar niet mee zitten.
Meer vraag & antwoord
- 30 Sep 17
- De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!
- 29 Mar 17
- Korting van de btw, wat houdt dat in?
- 03 Aug 16
- Hoe begin ik met m’n ouders een gesprek over de erfenis?
Meer Vraag & Antwoord artikelen »