Onhebbelijke Rabobank
Consumenten vraag:
Al meer dan 15 jaar heb ik probleemloos een betaalrekening bij de Rabobank. Onlangs moest ik op het kantoor in Hendrik-Ido-Ambacht een nieuwe pas aanvragen. De dienstdoende juffrouw gaf mij meteen te kennen dat het de bedoeling is om meer bankzaken bij de Rabobank te doen dan alleen betalingen. En als ik dat niet zou doen? In niet mis te verstane bewoordingen gaf ze me aan dat ik dan bij de Rabobank weg zou moeten, want 'dat is nu eenmaal de nieuwe policy." Maar deze 'policy' is mij nooit schriftelijk voorgelegd! Mag dat zomaar?
Jaap’ antwoord:
Ik ken een aantal Rabo-directeuren en bij mijn weten heeft de centrale Rabo-organisatie in Utrecht geen order uitgevaardigd om onhebbelijk te zijn tegen klanten. Maar laatst kreeg ik van een lezer een soortgelijk bericht van een andere Rabobank, ook uit de buurt van Rotterdam. Daar wilde de Rabobank in contact komen met een jonge vrouw over een verhuizing. Toen dat, doordat de bank zelf een verkeerd nummer draaide, niet lukte, maakte men haar pasje onbruikbaar om haar zo te dwingen zich te melden. Daar kreeg ze te horen dat ze haar verzekering moest verhogen.
Bekend is dat de Rabobank een 'levenslange' band met de klanten voorstaat. De achtergrond van dat beleid is dat de klanten in elke fase van hun leven de producten afnemen die dan van toepassing zijn: een eerste hypotheek, verzekeringen, wellicht later spaarproducten.
Dat mag zo zijn, maar dat betekent niet dat er bij welke bank in Nederland dan ook, geen plaats meer zou kunnen zijn voor mensen met alleen een betaalrekening. Ik weet dat er ook hele klantvriendelijke Rabobanken zijn, maar dit zijn toch twee signalen dat de weg van banken naar meer vertrouwen van de burgers, nog een lange is.
Meer vraag & antwoord
- 30 Sep 17
- De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!
- 29 Mar 17
- Korting van de btw, wat houdt dat in?
- 03 Aug 16
- Hoe begin ik met m’n ouders een gesprek over de erfenis?
Meer Vraag & Antwoord artikelen »