Vraag & Antwoord

Dure nieuwe accu voor elektrische fiets lang niet altijd nodig

Consumenten vraag:

De accuaansluiting van onze Gazelle is kapot. Omdat aansluiting en accu een geheel vormen, moet er een hele nieuwe accu in. Kost me 599 euro. Is dat niet wat veel voor een fiets van amper drie jaar. Valt dit niet onder de garantie?

Jaap’ antwoord:

U doelt ongetwijfeld op de wettelijke garantie. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt  'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. Maar de accu van een elektrische fiets valt daar niet onder. De accu is het meest kwetsbare onderdeel  van de fiets, die na verloop van tijd minder gaat functioneren. Maar het is een misverstand dat fietsers met een haperende accu altijd een nieuwe accu moeten hebben. Dealers kunnen in veel gevallen de accu laten repareren en dan bent u misschien met 100 euro klaar. Dring daar op aan bij de dealer, hij weet van de mogelijkheden.

Het verhaal dat u een nieuwe accu moet hebben omdat uw stekker kapot is, begrijp ik niet. Zo’n stekker kost 25 euro en vormt helemaal niet een onlosmakelijk geheel met de accu, vertelt Gazelle me. Overigens heeft u op uw nieuwe accu weer twee jaar garantie.

U bent overigens niet de enige die worstelt met de accu van z’n  elektrische fiets. Bij aankoop van hun fiets gaan kopers er van uit dat ze er jaren mee vooruit kunnen. Tenslotte is het vaak een investering  van meer dan 2000 euro. Maar hoe mooi of duur de fiets ook is, de accu is nog steeds de zwakke stee van de populaire fiets.  Zoals je ook kunt ondervinden met de mobiele telefoon,  zijn technici er nog niet in geslaagd om sterke accu’s met een lange levensduur, te ontwikkelen. Zelfs een accu die niet gebruikt wordt,  is aan slijtage onderhevig en loopt vanzelf leeg. De garantie bedraagt dan ook meestal niet meer dan twee jaar.

Ik geef daarom nog een paar tips om zo zuinig mogelijk met de accu om te gaan:  bewaar de fiets/accu op een droge plaats, die niet kouder is dan 10 graden;  houdt de accu zoveel mogelijk vol, ook als  je een langere periode  niet rijdt. Sommige fietsenmakers adviseren de accu in de wintermaanden permanent aan de lader te leggen.

Rijdt de accu zoveel mogelijk leeg, zodat u zo min mogelijk hoeft te laden. Daarvan slijt de batterij ook.

Meer vraag & antwoord

30 Sep 17
De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!
29 Mar 17
Korting van de btw, wat houdt dat in?
03 Aug 16
Hoe begin ik met m’n ouders een gesprek over de erfenis?
Meer Vraag & Antwoord artikelen »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »
Jaap's Column

Jaap's Column

Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener

Het ligt politici in de mond bestorven: dit is goed voor de werkgelegenheid… Ze zouden wat beter om zich heen moeten kijken. Dan zien ze dat deze werkelijkheid van weleer, ons eerder in de weg staat, dan vooruit helpt....

Lees column »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »