De acceptgiro van Ziggo is van goud
Consumenten vraag:
Mijn kabelbedrijf Ziggo rekent dit jaar 2,50 euro voor elke keer als ik met een acceptgiro betaal! Maar het is toch zo dat bedrijven na een rechterlijke uitspraak geen extra kosten voor een acceptgiro meer mogen berekenen, als je niet mee wil doen aan de automatische incasso?
Jaap’ antwoord:
Ik heb de brief van Ziggo gelezen. ,, De kosten voor betaling met acceptgiro zijn het afgelopen jaren gestegen. Als gevolg hiervan wordt het tarief van deze betaalwijze aangepast. Voor u betekent het dat u per 1 maart 2010 €2,50 per factuur betaalt...."
Dit bedrag is natuurlijk buiten proportie en is alleen maar bedoeld om mensen af te schrikken nog per papieren acceptgiro te betalen. Ziggo wil het liefst het geld van haar vijf miljoen klanten automatisch incasseren, zodat ze betalingen altijd op tijd binnen hebben.
Toch is Ziggo met de introductie van de peperdure acceptgiro (nog) niet in overtreding. De rechter heeft weliswaar gezegd dat bedrijven geen extra kosten voor de acceptgiro mogen rekenen, maar het was een tussenvonnis, dat nog geen algemene werking heeft. De Consumentenbond vindt dat dit soort bedrijven tenminste alternatieve betaalmogelijkheden moeten bieden. En dat doet Ziggo, zo lees ik verder in de brief. ,,Betaalt u liever niet automatisch? Kies dan voor een digitale nota van Ziggo..."
En die is gratis. Zo dwingt Ziggo u om ook maar aan internetbankieren te beginnen. Miljoenen gingen u overigens al voor!
Meer vraag & antwoord
- 30 Sep 17
- De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!
- 29 Mar 17
- Korting van de btw, wat houdt dat in?
- 03 Aug 16
- Hoe begin ik met m’n ouders een gesprek over de erfenis?
Meer Vraag & Antwoord artikelen »