Beste klant, leeft u nog ?
Consumenten vraag:
Ik ontvang een lijfrente van SNS en nu vraagt de bank elk jaar of ik nog in leven ben. Ik vond dat ongepast en heel vervelend. Mijn vrouw heeft een lijfrente van Achmea en die wordt helemaal niks gevraagd. Het kan ook anders, denk ik dan.
Jaap’ antwoord:
Niet alleen SNS, maar ook andere financiële instellingen vragen hun klanten, die een uitkering uit lijfrente ontvangen, of ze nog in leven zijn. Onder hen zijn er velen die dat erg vervelend en zelfs ongepast vinden.
Toch gaan banken en verzekeraars er steeds vaker toe over het betreffende formulier te sturen, omdat ze willen voorkomen dat nabestaanden geld moeten terugstorten. Het blijkt nogal eens te gebeuren dat nabestaanden in de hectiek rond een sterfgeval, vergeten de lijfrente te beëindigen. Er kan dan een vervelende situatie ontstaan rond het terugstorten van de ten onrechte ontvangen uitkeringen. Ook schijnt het voor te komen dat nabestaanden de uitkering doelbewust vergeten te annuleren. Een jaarlijks briefje, dat soms heel pijnlijk kan overkomen, moet dat voorkomen.
Meer vraag & antwoord
- 30 Sep 17
- De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!
- 29 Mar 17
- Korting van de btw, wat houdt dat in?
- 03 Aug 16
- Hoe begin ik met m’n ouders een gesprek over de erfenis?
Meer Vraag & Antwoord artikelen »