Jaap's Column

We zijn verslaafd aan lage prijzen….

We zijn verslaafd aan lage prijzen. Daarom zal een winkelketen met mooie spullen, zoals Hudsons Bay, hier niet eenvoudig een voet aan de grond krijgen.

Zoals bij alle luxe warenhuizen is ook Hudsons Bay licht en ruim van opzet en loop je als eerste tegen de producten met hoge marges aan: reukjes, crèmes, horloges en juwelen. Deze toverwereld zet de toon voor de andere verdiepingen. Je bent hier niet bij de Action of de Blokker, maar in een mooie winkel met mooie producten waaraan een prijskaartje hangt.

Dat laatste is nu juist het probleem. We zijn dat prijskaartje ontwend. Het is nog niet zo lang geleden dat een goed herenpak honderden euro’s kostte. Maar nu ben je voor 120 euro klaar en het ziet er alles bij elkaar nog best toonbaar uit. Als je een beetje handig winkelt koop je een kast vol,  voor de prijs waarvoor je vroeger een winterjas kocht. Handig winkelen betekent dat je veel ineens koopt, of dat op een bepaalde dag online doet, of in de weken na de kerst. Kijk nu eens om je heen. Overal staat het kortingspercentage op 50. Voor 90 euro koop je drie lamswollen truien waarmee je met een beetje zorgvuldigheid  toch twee winters doet.

Probleem voor de ketens die gaan voor het hogere segment, is dat ook mensen die het best kunnen betalen, op koopjesjacht gaan. Dat komt omdat echte prijzen zo hoog lijken. Die zijn we niet meer gewend. Bovendien wordt het visueel verschil tussen goedkoop en duur steeds kleiner. Je merkt het verschil pas na een tijdje dragen of een paar keer wassen. En kijk eens naar sieraden met nepstenen en nepgoud. Niet van echt te onderscheiden. Vandaar dat de grondstoffen van echt ook zo in waarde dalen. 

Omdat door de globalisering van arbeidskracht, de productiekosten van kleding en alles wat er op en aanhangt, voorlopig goedkoop blijven, zal de verslaving aan lage prijzen niet afnemen. Het 'hogere segment'  is tegenwoordig voor Chinezen, Russen en een heel klein groepje Nederlanders. Daar is de Bijenkorf genoeg voor.

Meer Columns

26 Jul 23
Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener
24 May 23
Die 4,5 jaar voor het nieuwe pensioenstelsel, hebben we alleen al nodig om het te begrijpen…
07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »