Jaap's Column

Waarom zwijgt de FNV over Polen en Roemenen?

De intocht van Oost-Europese werknemers in Westelijke landen, is een groter gevaar voor de Europese samenwerking, dan de Griekse staatsschuld. Waarom zwijgt de FNV?

Het werd de Brabantse aardbeientelers wel gemakkelijk gemaakt. Ze hoefden maar één vraag te beantwoorden: waarom willen jullie Roemenen en Bulgaren om te plukken? Het antwoord was steeds: omdat we geen Nederlanders kunnen krijgen.

Daarop had de vraag moeten volgen: maar waarom Roemenen en Bulgaren? Die was moeilijker. Dan hadden ze moeten antwoorden ‘omdat die goedkoper zijn, goedkoper dan Letten, Litouwers, Slowaken, Polen, Spanjaarden en natuurlijk Nederlanders. Ze zijn bereid in een caravan te slapen en genoegen te nemen met de eenvoudigste maaltijden. Want dat is de handel: Oost-Europese lonen, met West-Europese prijzen.

Het zijn echt niet alleen de tuinbouwers die zo denken. De verladers, transporteurs, aannemers en tuiniersbedrijven hebben het al lang in de gaten. Nu Polen, straks ook Roemenen en Bulgaren die hier het zwaardere (vak)werk doen. De Nederlandse bazen houden zich bezig met het opstellen van de offertes. Daarin worden deze grote loonkostenbesparingen niet meegenomen. Het valt onder het hoofdstukje slim zaken doen.

Maar wat zullen de gevolgen zijn? Dat goedwillende Hollandse jongeren die chauffeur tuinman, timmerman of voorman willen worden, geen kans meer maken om aan de bak te komen. Ze zijn inderdaad duurder dan Polen of Letten, maar mogen ze? Ze betalen ook een Hollandse huur of hypotheek en ook Hollandse benzine. Ze werken niet meer dan acht uur per dag en willen graag even lunchen. Maar mag dat, dat zijn toch de verworvenheden, waar we trots op zijn?

De instroom van Oost-Europeanen werkt marktverstorend. Ze drukken al de lonen van de Nederlanders van wie velen ook best hard willen werken. Maar ze hebben hun beloning maar te slikken, want om de hoek staat alweer een busje met nieuwe Polen.

Nu nog wordt hun aanwezigheid geslikt, als iets wat er in deze tijd nu eenmaal bij hoort. Beetje klussen voor particulieren, dat moet kunnen. Maar nu ze onderdeel gaan uitmaken van het bedrijfspersoneel, gaat dat veranderen. Vrij verkeer van arbeidskrachten is een van de idealen van de makers van de Europese Gemeenschap. Maar in de praktijk is het geen vrije verkeer, maar eenrichtingsverkeer.

De politiek zwijgt over het onderwerp, bang als zij is om als buitenlanders-onvriendelijk weggezet te worden en realiseert een nieuwe veenbrand. Opvallender is dat ook de FNV en CNV zwijgen. Zien zij niet dat de lonen van hun leden onder druk staan? Zien zij niet dat er straks geen plaats meer is voor jonge, in Nederland geboren, vakmensen die toevallig een Nederlandse salaris willen hebben, volgens een Nederlandse CAO.

Maar ook de vakbonden durven dit Wilders-achtige onderwerp niet aan. Tot dat…Tja zoals dat doorgaans gaat, totdat de kruik zal barsten. Minister Kamp is, met zijn verbod op Roemenen en Bulgaren, de enige die dat ziet. Maar hoeveel steun kreeg hij helemaal

Meer Columns

26 Jul 23
Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener
24 May 23
Die 4,5 jaar voor het nieuwe pensioenstelsel, hebben we alleen al nodig om het te begrijpen…
07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »