Jaap's Column

Ook u bent een potentiele benzinedief

Nu je bij de benzinepomp bijna evenveel kwijt bent als bij de juwelier zijn de veiligheidsmaatregelen ook navenant. Als je een tankstation binnenrijdt word je - net als in veel massa-winkels - beschouwd als een potentiele dief.

Hoe gaat dat. Je hebt je autoritten een beetje slordig gepland, zodat je bent aangewezen op een grote peperdure Shellpomp langs de grote weg onder de rook van de stad. Dat is dan 1,17 per liter diesel bij pomp 23 en meer dan 80 euro om af te rekenen.

'Pomp 23 alsublieft. Diesel.'

'Is nog niet binnen', bromt de overigens vriendelijke kassier.

'Oh ja, nu wel. Heeft u bruine schoenen aan?'

Verbaasd kijk ik naar beneden. Verrek, ja.

'Dan is het 81,50 alstublieft, daar kunt u pinnen.'

Wel verdorie, die aardige man heeft gewoon een foto van me op zijn kassa staan, maar ik heb kennelijk niet netjes geposeerd. Mijn hoofd staat er niet op, mijn schoenen wel.

Pompen filmen en fotograferen je

Bij grote pompen bij de grote stad wordt je nummerbord niet alleen gefilmd, je wordt zelf ook gefotografeerd. Het is het gevolg van een steeds verfijnder netwerk om 'doorrijders' op te sporen en te achterhalen.

Twee jaar geleden maakte het kabinet het wettelijk mogelijk de automobilist achter een gefilmd nummerbord op te sporen. Volgens de privacy-wetgeving mocht dat eerder niet. Maar wat bleek al snel: veel doorrijders maakten even gebruik van een gestolen of vervalste kentekenplaat, zodat er van achterhalen nog geen sprake was. Daarom worden de tankende automobilisten sinds kort ook gefotografeerd. Als je dan doorrijdt gaat de foto naar justitie en die haalt 'm door het archief. Vaak staat de benzinedief al voor iets anders geregistreerd en kunnen ze zo z'n identiteit achterhalen.

Ook winkels en restaurants beloeren u

Zo gaan massa-winkels, tankstations, maar ook grote restaurants al hun klanten langzaam maar zeker beschouwen als potentiele dieven. Bij het grote autoverhuurbedrijf moet je je legitimeren met paspoort én rijbewijs (een van de twee kan toch vervalst zijn?) en de borg voor een dagje bedraagt al 500 euro of je moet je creditcard achterlaten....

'Goedenmiddag', roept de welkomsgorilla in de grootsteedse massa-winkel voor elektronische producten me toe. Dat moet hij roepen van de baas, de hele dag door. De klant moet zich weliswaar ook welkom voelen, maar vooral weten: ik heb u in de gaten. Probeer 'het' maar niet.

Zo gaat het steeds verder. De dieven worden slimmer, harder, de ondernemers ook. Ze moeten wel tegenmaatregelen treffen om hun omzet op peil te houden. Maar hoever kan dit gaan. Wanneer is het moment aangebroken dat de goedwillende overgrote meerderheid van de kopers 'dit niet leuk meer vinden?'

Al die vastgesnoerde artikelen, kogelvrije kassa's, gespierde gastheren, camera's en vooral al die argwanende blikken...De goeden moeten maar onder de kwaden lijden, hoor je vaak. Maar uiteindelijk moet kopen toch ook een beetje plezierig blijven? En moet er een heel klein beetje recht op privacy overblijven? Ook in de grote stad!

Meer Columns

07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
30 Jul 22
In het hotelwezen is persoonlijk contact en charme alleen nog iets van de website
15 Apr 22
Cum laude bij artsenstudie afgeschaft, maar hoeveel stress geeft straks een volle wachtkamer
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »