Klimaatneutraal, de nieuwste hype
Om helemaal hip te zijn ben je tegenwoordig klimaatneutraal. Wat dat betekent?
Dat je alle CO2 die je opwekt neutraliseert of producten die je koopt of eet controleert op hun klimaatneutraalheid.
Je begint met de auto, iedere 5000 kilometer die je rijdt veroorzaak je een ton CO2. Die kan je neutraliseren met de aanplant van vijftig bomen. Ik rijd 50.000 kilometer, dus kom al gauw op vijfhonderd bomen per jaar! Die bomen hoef je niet zelf te planten. Daar zorgen allerlei organisaties voor die bomen planten in Equator, Tsjechië en Maleisië.
Maar met de auto ben je er niet, je wilt ook met vakantie. Ik begin mijn vlucht naar Afghanistan in Brussel en vlieg via Angola. Dat kost 3 ton CO2 oftewel 163 bomen. Mijn aflaat is €53,23 inclusief btw.
Het is duidelijk dat 'klimaatneutraal' gewoon geld kost. Een klimaatneutraal ijsje van Ben en Jerry's wordt gemaakt van melk van koeien die minder winderig zijn. Een koe blaast dagelijks 440 gram methaangas uit, dat ook het broeien der aarde bevordert. De koeien van Ben en Jerry's krijgen beter voer waardoor hun uitstoot vermindert.
En dan heb ik het nog niet eens over de klimaatneutrale verzekeringen, hypotheken, leningen en lijfrentes. Sommige bekende Nederlanders, onder wie mijn plaatsgenoot Bennie Jolink, zijn het ook.
Dit zijn geen grapjes. Dit zijn allemaal feiten en is pas het begin van de klimaathype die zich steeds sneller ontwikkelt. CO2 is niet meer de prik in een flesje Spa of een noodzakelijk bouwsteentje van de atmosfeer, maar een marketinginstrument om de mensen tot kopen aan te zetten en een bangmaker om ze op kosten te jagen.
Meer Columns
- 26 Jul 23
- Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener
- 24 May 23
- Die 4,5 jaar voor het nieuwe pensioenstelsel, hebben we alleen al nodig om het te begrijpen…
- 07 Nov 22
- Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
Meer Column artikelen »