Jaap's Column

Klimaatneutraal, de nieuwste hype

Om helemaal hip te zijn ben je tegenwoordig klimaatneutraal. Wat dat betekent?

Dat je alle CO2 die je opwekt neutraliseert of producten die je koopt of eet controleert op hun klimaatneutraalheid.

Je begint met de auto, iedere 5000 kilometer die je rijdt veroorzaak je een ton CO2. Die kan je neutraliseren met de aanplant van vijftig bomen. Ik rijd 50.000 kilometer, dus kom al gauw op vijfhonderd bomen per jaar! Die bomen hoef je niet zelf te planten. Daar zorgen allerlei organisaties voor die bomen planten in Equator, Tsjechië en Maleisië.

Maar met de auto ben je er niet, je wilt ook met vakantie. Ik begin mijn vlucht naar Afghanistan in Brussel en vlieg via Angola. Dat kost 3 ton CO2 oftewel 163 bomen. Mijn aflaat is €53,23 inclusief btw.

Het is duidelijk dat 'klimaatneutraal' gewoon geld kost. Een klimaatneutraal ijsje van Ben en Jerry's wordt gemaakt van melk van koeien die minder winderig zijn. Een koe blaast dagelijks 440 gram methaangas uit, dat ook het broeien der aarde bevordert. De koeien van Ben en Jerry's krijgen beter voer waardoor hun uitstoot vermindert.

En dan heb ik het nog niet eens over de klimaatneutrale verzekeringen, hypotheken, leningen en lijfrentes. Sommige bekende Nederlanders, onder wie mijn plaatsgenoot Bennie Jolink, zijn het ook.

Dit zijn geen grapjes. Dit zijn allemaal feiten en is pas het begin van de klimaathype die zich steeds sneller ontwikkelt. CO2 is niet meer de prik in een flesje Spa of een noodzakelijk bouwsteentje van de atmosfeer, maar een marketinginstrument om de mensen tot kopen aan te zetten en een bangmaker om ze op kosten te jagen.

Meer Columns

26 Jul 23
Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener
24 May 23
Die 4,5 jaar voor het nieuwe pensioenstelsel, hebben we alleen al nodig om het te begrijpen…
07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »