Jaap's Column

In het hotelwezen is persoonlijk contact en charme alleen nog iets van de website

De Rabobank adviseert horecabedrijven een QR-code om drankjes en hapjes te bestellen. Scheelt weer personeel…. Met andere woorden: dump gastvrijheid en gezelligheid en zorg ervoor dat de gasten de horeca vooral zien als een stoel met een tafeltje.

Het badhotel op een klein Waddeneiland waar zogenaamd geen auto’s rijden, bestaat 125 jaar. Het afficheert zich met die geschiedenis. Op de website vind je vergeelde foto’s van een groepjes recreanten onder de luifel van het hotel en een eetzaal, waar op de achtergrond nog een echte ober staat. Het hotel is niet alleen ambachtelijk, maar tegenwoordig ook duurzaam, met een kaart vol veganistische gerechten. Je krijgt er aubergines en avocado’s in soorten en maten.
Maar als je beter kijkt heeft de ambachtelijke eetzaal een make-over gehad van een strak aangelegde binnenhuisarchitect, zijn de aloude prenten verdwenen, net als de ober in pak. Zoals bijna overal in de horeca is die vervangen door een slungelachtige brugklasser. Omdat in de horeca het uurtarief  van 9 euro bruto heilig is,  heeft ook dit hotel voor aanvulling van het personeelsbestand zijn heil in het buitenland gezocht.  In de ontbijtzaal word je dan ook verwelkomd door een jonge dame met de woorden your roomnumber, please.
De dagen gaan voorbij. Het eiland kent een dag dat je denkt dat de opwarming van de aarde nu definitief heeft toegeslagen, maar ook dagen dat je denkt dat er nog wel wat stikstof bij kan.
Vertrek nadert, morgenochtend betalen we de rekening aan de balie. Een goede gelegenheid om nog even met de staf te praten over het verblijf, wat misschien een beetje tegenviel, of hoe het er is in het tussenseizoen. Dan hoef je je onvrede tenminste niet bij Booking.com te uiten. Maar dan komt er een seintje van m’n email. We kunnen met drie klikken betalen, want ‘dan hoef je morgen niet in de rij te staan….”
Ik heb die drie klikken gedaan, zag inderdaad een bedrag dat de vergelijking  met de prijs van een Zwitsers hotel aan een charmant meer met zwier kon doorstaan, klikte nog wat en ik had betaald. Zo kon ik ongezien weg, had het hotel geen last van een klant die misschien vragen of complimenten had.
Bleef me eigenlijk een vraag over:  voor het persoonlijke aspect hoef je straks niet meer naar de horeca te gaan. QR-code, zelf afhalen, automatisch betalen, wegwezen. Alleen het zo nodig opwarmen van een betaalde bestelling hoef je niet meer zelf te doen. Daar is dan een Ier, Roemeen of Pool voor.  Oh ja, in de kamer vond ik ook zo’n hangertje waarop staat dat je kamer gedaan kan worden. Er is nu ook een tweede hangertje: mijn kamer hoeft vandaag niet gedaan te worden….In het Engels natuurlijk. Dat is goed voor het milieu, staat in een toelichting. Dan ben je helemaal een topgast, waar ze helemaal geen last van hebben.

Meer Columns

26 Jul 23
Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener
24 May 23
Die 4,5 jaar voor het nieuwe pensioenstelsel, hebben we alleen al nodig om het te begrijpen…
07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »