Jaap's Column

Het Centraal Station is de Segrada Familia van Arnhem

Sinds het vertrek van Lodewijk Napoleon wordt er in Arnhem gewerkt aan het nieuwe Centraal Station. Het schiet al op. Jongeren van nu verwachten de opening nog te zullen meemaken.

Na voorbereidend beraad van zo’n tien jaar, ging voor het nieuwe station in Arnhem uiteindelijk in 1996 de eerste spa de grond in. Eerder had architect Teun Koolhaas zich over het project gebogen, maar die had en passant de hele aangrenzende burgemeesterswijk meegenomen. Het station moest weliswaar grootst en meeslepend worden, maar de stad moest niet in z’n geheel afgebroken worden. Zijn opvolger Ben van Berkel, vooral bekend om zijn fraai vorm gegeven asymmetrische Erasmusbrug in Rotterdam, had zich geheel uitgeleefd op het golvende dak van de perrons. Het zag er op de maquettes prachtig uit, maar diverse aannemers liepen zich stuk op de praktische uitvoering ervan. Tenslotte was het niet de bedoeling dat het dak bij de eerste windvlaag het luchtruim zou kiezen, zoals de Erasmusbrug van Van Berkel kort na de opening overkwam. De maquettes trokken overigens zoveel bekijks dat Arnhem zelfs bezoek kreeg van een Chinese delegatie. Toen de Chinezen een jaar later terugkwamen vroegen ze verbaasd waarom het nog niet klaar was. ,,Zo werkt dat hier niet”, zei de toenmalige burgemeester van Arnhem.
Inmiddels zijn we zo’n 650 miljoen euro verder en heeft Arnhem z’n station met golvende daken. Het staat een beetje ingeklemd tussen kantoren in aanbouw, stellages en een enorme parkeergarage. Je kunt het het beste zien tijdens een vlucht vanuit Helsinki of Hamburg, als die bij Arnhem de landing inzet voor Schiphol.
Je kunt het station bereiken via een parkeergarage die al een tijdje klaar is. Daar vragen de mensen aan elkaar de weg. ,,Probeert u trapgat 6, of anders lift 4. Druk maar op -1. Dan ziet u een bord Pas op voor de Bussen.’’
,,Maar ik moet naar de treinen?’’
,, Ja, maar dan moet u eerst langs de bussen. Pas op met oversteken.’’
 De bushalte is nog van voorlopige aard en heeft de sfeer van een afwerkplek van een echt grote stad.
Het station in Arnhem is nog lang niet af. De opening staat gepland in 2016, maar daar moet je niet oprekenen. Het station in Arnhem zal nooit af zijn, er zal altijd aan gewerkt worden, het wordt een trekpleister als de Segrada Familia van Goudie in Barcelona.
Die bestuurders van Arnhem waren hun tijd ver vooruit.

 



Meer Columns

26 Jul 23
Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener
24 May 23
Die 4,5 jaar voor het nieuwe pensioenstelsel, hebben we alleen al nodig om het te begrijpen…
07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »