Jaap's Column

Hart voor de zaak is wat anders dan ‘je ding doen’

Ondanks trendy verhalen over jobhoppers, inleenkrachten of flexwerkers, willen de meeste mensen gewoon een vaste baan, veiligheid, zekerheid. Ook lang niet allemaal willen ze carrière maken, velen voelen zich er goed bij jarenlang hetzelfde werk te doen, op welk niveau dan ook. Werkgevers kunnen zich slecht voorstellen dat niet iedereen is zoals zij zelf, maar na twee of drie mislukte pogingen om een jobrotation in gang te zetten, weten ze wel beter.

Ondanks trendy verhalen over jobhoppers, inleenkrachten of flexwerkers, willen de meeste mensen gewoon een vaste baan, veiligheid, zekerheid. Ook lang niet allemaal willen ze carrière maken, velen voelen zich er goed bij jarenlang hetzelfde werk te doen, op welk niveau dan ook. Werkgevers kunnen zich slecht voorstellen dat niet iedereen is zoals zij zelf, maar na twee of drie mislukte pogingen om een jobrotation in gang te zetten, weten ze wel beter.

Op verjaardagsfeestjes is tegenwoordig de interim-manager het gesprek van de avond. ,,Hoe zo'n man in zo’n korte tijd de hele afdeling of instelling naar de knoppen kan helpen. Maar het maakt hèm niet uit, hij vult z'n zakken even en gaat naar z'n volgende klus", is de algemene opinie. Op verjaardagen is voor nuances geen plaats.

Ziekteverzuim is een van de belangrijkste graadmeters om de sfeer in bedrijf of instelling te peilen. Zoals bijna iedereen zich kan voorstellen, werken mensen liever bij kleinere bedrijven (verzuim 3,3%) dan bij grote concerns, waar dagelijks 5% van de mensen zich ziek meldt. In de sectoren waar de politiek alles groot heeft gemaakt, zoals gezondheidszorg en  onderwijs, ligt het verzuim nog veel hoger, tot bijna 6%. Het verzuim op vmbo-scholen kruipt daar nog ver boven uit. De verklaring is simpel: mensen hebben behoefte aan aandacht en warmte en daar ontbreekt het in grote organisaties vaak aan.

Zonder overcapaciteit betekent ziekteverzuim gewoon puur verlies, want sinds enkele jaren moeten werkgevers het loon van de zieke medewerker gewoon doorbetalen. Dat kleinere werkgevers met veel minder ziekteverzuim te maken hebben dan grote, ligt dan ook voor de hand. Zij voelen elk griepje in hun portemonnee en hebben geleerd dat 'goed omgaan met je mensen' de eenvoudigste manier is om kosten te besparen.

Het hebben van 'hart voor de zaak' is een beetje een ouderwets begrip geworden,  in een tijd waarin de politiek het ontslaan van personeel, al werken ze al tientallen jaren voor een baas, gemakkelijker wil maken. Het is echter een enorme fout te denken dat de flexwerker, jobhopper of uitzendkracht,  met even veel inzet zijn werk doet als een betrokken werknemer met een band met baas en bedrijf. Om in het aller-modernste jargon te blijven: hij doet z'n ding voor de hoogst mogelijk beloning en vertrekt als hij elders iets meer kan scoren.

Ik weet het, re-integratiebureaus met hun re-integratietrajecten, hebben er een beroep van gemaakt om mensen die ‘tijdelijk uit het arbeidsproces zijn gevallen’ weer aan het werk te helpen. Maar kleinere bedrijven en afdelingshoofden van grotere concerns kunnen er toch ook veel aan doen om te voorkomen dat ‘hun mensen’ in handen van deze hulpverleners terecht komen.

Een paar suggesties op een rijtje, dan hoef je niet naar cursus.

1. Toon belangstelling voor je mensen, bel ze als ze zich ziek hebben gemeld, zonder ze onder druk te zetten zich zo snel mogelijk weer beter te melden.
2. Overval ze op het functioneringsgesprek niet met een slechte beoordeling, dat kan er heel erg inhakken. Het is veel beter om een werknemer af en toe even apart te nemen, voor een compliment of een correctie.
3. Realiseer je als baas dat mensen veel eerder ‘ergens iets achter zoeken’ dan je denkt. Probeer je in te leven in zijn gedachten.

Meer Columns

07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
30 Jul 22
In het hotelwezen is persoonlijk contact en charme alleen nog iets van de website
15 Apr 22
Cum laude bij artsenstudie afgeschaft, maar hoeveel stress geeft straks een volle wachtkamer
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »