Geen verschil tussen woekerpolis en woekerbronwater
Verzekeraars moeten door de woekerpolis-affaire precies gaan vermelden hoeveel ze op een product verdienen. Maar waarom zou een verkoper z’n mindere kanten uitgebreid moeten toelichten? De Mediamarkt vertelt toch ook niet dat een flatscreen op Marktplaats.nl veel goedkoper is?
Een bankier legde me vorig jaar nog eens uit waarom zijn beroepsgroep zosmetteloos is gekleed. ,,Een bankier moet vooral betrouwbaar en degelijkzijn en dat ook zelf uitstralen", zei hij.
Maar krijtstreep-overall of niet, de betrouwbaarheid van de banken heeft deafgelopen tijd een dreun gekregen. De helft van ons Nederlanders vindt datfinanciële dienstverleners er niet betrouwbaarder op zijn geworden. Te hogebonussen voor topmanagers, koehandel rond ABN-Amro, de kredietcrisis ennatuurlijk de hoge kosten van verzekeringspolissen.
Woeker-bronwater
Allemaal vinden we dat gegraai maatschappelijk onverantwoord en de verkoop vanABN naïef. Toch valt over de woekerpolissen wel meer te zeggen dan driewerfschande. Een bank is een bedrijf en sinds wanneer moet een onderneming opz'n verpakking aangeven hoeveel winst hij op het product boekt?
Daar dacht ik aan tijdens een bezoekje aan de efficiënt ingesteldebedrijfskantine van mijn krant, waar een flesje water me €1,80 kostte. Hoeze aan die eindprijs komen zou ik wel eens in een bijsluiter willen zien,hetzelfde flesje kost bij de C1000 namelijk 15 cent. Het watertje isweliswaar transparant (net als het plakje kaas in dezelfde kantine) maarhier is best sprake van een woekerwatertje. En met de sla is ook wat aan dehand. Die kost over de grens in Duitsland 35 cent, maar bij ons €1,10. Ietsvoor de AFM (Autoriteit Fruit- en groenten Markten) misschien?
Kopers hebben ook schuld
Als advocaat van de duivel stel ik dat banken de prijs van hun producten zelfmogen vaststellen. De concurrentie bepaalt uiteindelijk hoever ze kunnengaan. Dat dat behoorlijk ver ging ligt vooral aan de kopers. Die hadden (ofnamen?) niet de tijd zich in de producten te verdiepen. Gevolg: ze kozenvoor de gemakkelijke (en dure) weg. Maar mag je van een verkoper verwachtendat hij uitgebreid de mindere kanten van z’n producten toelicht?
Laatst klaagde een hoog opgeleide vader over de lage opbrengst van zijn voorde kinderen afgesloten studie-verzekering. Maar waarom heeft hij dan nietgespaard? Ja, maar met zo'n officiële spaarrekening heb je geen stok achterde deur het ook te doen....Stokken kosten geld.
Ethisch
Het gaat erom dat vette winsten op leningen, verzekeringen, (lijf)rentes alsminder ethisch gelden dan een marge van 1000% op een flesje water. Maar isdat ook zo? Van hun woekerlening kopen mensen weer een een woeker-tv. Vraagtde verkoper van de Mediamarkt 'of de klant zich een dergelijk bakbeest welkan veroorloven en dat er op Marktplaats.nl véél goedkopere staan die net zogoed zijn?'
Nee!
Als ik het hoofdkantoor van ABN in Amsterdam binnenstap kijk ik altijd evenrond. De taxi's waar dure mensen in en uitstappen, die hele brede trap, diehal waar je twee congressen tegelijk kunt houden, die kunst.
Dan denk ik soms heel even: dit betalen we als klanten allemaal zelf. Dat wéétje.
Meer Columns
- 26 Jul 23
- Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener
- 24 May 23
- Die 4,5 jaar voor het nieuwe pensioenstelsel, hebben we alleen al nodig om het te begrijpen…
- 07 Nov 22
- Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
Meer Column artikelen »