Jaap's Column

Duitse parkeerplaatsen geen reclame voor Europese eenwording

Europese transportbedrijven hebben hun werkterrein verplaatst naar de parkeerplaatsen van de Duitse snelwegen. Dat is geen reclame voor de Europese eenwording.

Een drukke zaterdag of zondag op de Duitse autobaan. Je wurmt je door de wegopbrekingen heen.  Om de tien kilometer zijn van twee bannen, drie banen gemaakt.  Bij warm weer valt er op de langere versmallingen tenminste een vrachtwagen stil.  Dan moeten we allemaal even op één baan.
Je hebt alle tijd om naast je te kijken. Je ziet eindeloze afgravingen waar nieuwe wegen moeten komen.  Maar het grootmateriaal om dat het werk moet doen, ontbreekt. Er zijn bijna nergens mensen bezig.  Deze operatie duurt nog zeker tien jaar, tot het moment dat de nieuwe wegen van nu, weer aan renovatie toe zijn.  Het perpetuum mobile van de Deutsche autobahn.
Schuilen op een parkeerplaats is er niet meer bij. De aloude Raststätte is vervangen  door een toilettengroep met koffieautomaten en broodjes. Een literblikje bier is ook nog wel te krijgen.
Buiten hebben vrachtwagenchauffeurs de parkeerplaatsen ingenomen. Met honderden bepalen ze het beeld van de parkeerplaats. Slenterende, slapende, zittende, drinkende  chauffeurs uit het Oostblok, waar de lage lonen vanaf stralen.  De parkeerplaats is hun home, hun werkplek, hun logeeradres, waar ze opdrachten zullen krijgen van hun werkgever. De nieuwe tijd, net wat u zegt.
De vakantiegangers zien het met een mengeling van weemoed en behoedzaamheid aan.  Een van de inzittenden haalt snel koffie of een broodje, de anderen blijven liever bij de auto. Ze verlaten deze afwerkplek liefst zo snel mogelijk.
Overal zien de parkeerplaatsen er inmiddels hetzelfde uit, ingericht door verladers die vijf euro per uur voor een chauffeur al dik betaald vinden.  Eén Europa. Je ziet de vakantiegangers denken: hier moet ik niet bij zijn.


Meer Columns

26 Jul 23
Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener
24 May 23
Die 4,5 jaar voor het nieuwe pensioenstelsel, hebben we alleen al nodig om het te begrijpen…
07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »