Jaap's Column

De stedentrip zit vol

De stedentrip is alleen nog iets om je op te verheugen. Door de alles verlammende drukte en de humeurigheid van het restje overgebleven oorspronkelijke bevolking, haalt de praktijk het niet bij de voorpret.

In Barcelona loop je na middernacht nog in de file, in Praag moet je je er echt toe zetten de Karelsburg over te steken. Dat die niet bezwijkt onder de mensenmassa. Over Venetië of Florence hoeven we het niet te hebben. Daar is de drukte een soort extra attractie geworden.  Net als de prijs van een kopje koffie in de centra. Leuk om thuis te vertellen dat je er ‘een euro of 14’ voor betaald hebt.

De populaire toeristensteden zijn vol, Parijs, Londen, Amsterdam, Sevilla hebben zich ontwikkeld tot een Efteling, maar dan met echte gebouwen.  De grote attracties van ’t Louvre tot Churchills war rooms, van het Rijksmuseum tot de Alcazar, zijn alleen nog leuk om er achteraf over te vertellen.  Dat doe je aan de hand van folders en brochures, want van de kunstschatten zelf kan je nooit veel meegekregen hebben.
Belangrijk signaal dat de bekende stedentrips vol zitten, zie je aan de nieuwe stedentrips die in de aanbieding zijn. Steden waarvan je eerder niet over piekerde die te gaan bezoeken. Frankfurt, Hamburg,  Oslo, Kopenhagen…Reisorganisaties zijn er op zoek gegaan naar een leuk straatje, paar aardige huizen,  wat eethuisjes, stukje geschiedenis, mooie hotels. Dat loopt goed, zelf in Keulen kan je rond de Dom in het voorseizoen al over de hoofden lopen.  Een kerkbezoek is een attractie. Ook tijdens de dienst loopt alles en iedereen in en uit. Beetje rondlopen, stukje preek en hup, verderop wacht de Opera of  het Gestapomuseum.
Hoe gaan deze steden de verder  aanstormende grijze golf opvangen.  Het Schotse Edinburgh, waar het bijna altijd regent, was in april al erg druk. Worden we straks naar Reykjavik gestuurd,  naar Malmö. Of  Almere, met dat prachtige grote plein, waar toeristen geheel oorspronkelijk kunnen ondervinden hoe hard het er kan waaien?
Reken erop dat het de komende jaren nog veel drukker zal worden. De stadscentra zullen meer en meer worden  ingericht voor het grote publiek. Want massa maakt geld.
Maar alleen de steden die weerstand durven te bieden aan de zeer vergaande popularisering van food en culture, de steden waar de oorspronkelijke bewoners niet hoeven te vluchten voor de toeristen, zullen ook in de toekomst aantrekkelijk zijn.
Wenen, Bern, Zurich maken een kans.

Meer Columns

07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
30 Jul 22
In het hotelwezen is persoonlijk contact en charme alleen nog iets van de website
15 Apr 22
Cum laude bij artsenstudie afgeschaft, maar hoeveel stress geeft straks een volle wachtkamer
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »