Jaap's Column

De euforie over het wonder-akkoord zal snel voorbij zijn

Als ‘de mensen in het land’ in de gaten krijgen wat het veel bejubelde politiek akkoord voor hen betekent, zal de euforie snel voorbij zijn.

Nog maar twee jaar geleden zorgde de komst van Job Cohen als PvdA-leider, voor een uitbundige stemming in politiek Den Haag. Hier was sprake van de komst van de redder des vaderlands, die binnen de kortste keren de PvdA uit de put zou trekken. Maar het feest duurde maar een paar maanden, omdat de oud-burgemeester van Amsterdam de stress van een verkiezingscampagne niet aan kon. Je bent tegenwoordig snel een Zonnekoning, maar nog sneller een saaie bestuurder die zich over de verkeerde weghelft verplaatst.

Zo zal het ook gaan met het grote bezuinigingsplan, dat twee rechtse en drie linkse partijen op een achternamiddag in elkaar timmerden om het gezicht van Nederland in Europa te redden.

Deze dagen is het akkoord nog een staaltje van grote politieke moed, maar vanaf begin mei zal het bij nadere beschouwing, steeds verder afbrokkelen.

Eerst zal blijken dat het helemaal geen bezuiniging is, maar zeker voor de helft een lastenverzwaring. Daarna zullen alle mensen tussen de 50 en 65 jaar gaan uitpluizen hoe hoog de rekening is, die ze moeten betalen voor het overhaast verhogen van de AOW-gerechtigde leeftijd. Ze zullen zich afvragen hoe ze de periode tussen het begin van de AOW en het einde van hun dienstverband of prepensioen, kunnen overbruggen. Mogen ze langer bij hun baas blijven, zal hun eventuele prepensioenregeling langer mogen doorlopen? Blijft hun aanvullend pensioen staan op 65 jaar of schuift dat mee?

Niemand weet het. Zoals ook niemand weet of het laten doorwerken van ouderen ten laste gaat van een groeiende jeugdwerkloosheid, zoals in Italië en Spanje het geval is.

Een jongere generatie zal zich de komende dagen misschien meer gaan verdiepen in een ander onder deel van het wonder-akkoord, dus op de verlaging van de belastingvrije kilometer vergoeding. Deze doorgaans hardwerkende Nederlanders tikken voor een volle tank soms al meer dan 100 euro af en wat als daar voor hun zakelijke kilometers niets meer voor terug komt? Gaan de werkgevers dat gat opvullen? Geloof dat maar niet.

Een nieuw kabinet van VVD, CDA, GroenLinks, D66 en ChristenUnie dient zich aan. Maar met al die losse eindjes kan de periode naar de verkiezingen in september,  nog wel eens heel lang duren. Waarschijnlijk zal Wilders niet te beroerd zijn de kiezers daar nog eens op te wijzen.

Meer Columns

26 Jul 23
Goed voor de werkgelegenheid, is een achterhaalde politieke dooddoener
24 May 23
Die 4,5 jaar voor het nieuwe pensioenstelsel, hebben we alleen al nodig om het te begrijpen…
07 Nov 22
Deeltijd is een fiscaal gestimuleerde ramp
Meer Column artikelen »
Teksten

Teksten

Het is mijn uitdaging om van ingewikkelde onderwerpen als hypotheken, pensioenen of belastingen zo toegankelijk mogelijke publieksinformatie te maken. Toegankelijker dus dan de bijsluiters van financiele producten en duidelijker dan de adviseur kan uitleggen. Ik publiceer elke zaterdag in het Algemeen Dagblad....

Lees meer »
Advies

Advies

Honderden bedrijven sturen dagelijks persberichten. Omdat ze met een nieuw product komen, willen laten weten dat ze trots zijn op hun mooie jaarcijfers of omdat er een nieuwe directeur benoemd is. Maar waarom is de respons vaak zo gering?Dat komt omdat veel persberichten  onduidelijk zijn geschreven; de kernb...

Lees meer »

Vraag & Antwoord

  • De lening voor je mobieltje gaat naar de BKR!

    Waarom zijn de prijsverschillen tussen mobieltjes zo groot. Sommigen kosten 800 tot 1000 euro, maar andere krijg je bijna gratis, met soms een kleine bijbetaling, terwijl die ook van de bekende merken...

  • Lees antwoord »